Monday, March 7

CINTA UNTUK BINTANG (POST KETUJUH)

“Erwin bin Farid. Seorang pengurus artis. Pendidikan yang paling tinggi, ijazah sarjana pengurusan seni. Sekarang menjadi pengurus kepada Amir Azfar. Takde lagi ke maklumat lain untuk suspek ni?” Tanya Ikram. Cheryl hanya menggeleng kepala.

“Dah puas saya cari. Itu jelah maklumat yang ada. Suspek ni memang licik, bos,” kata Cheryl. Kes penipuan pengurus artis ini membuatkan tugasnya sebagai pembantu penyiasat persendirian tercabar. Dia terpaksa mencari maklumat suspek dan pada masa yang sama mengelakkan campur tangan pihak media.

“Kalau macam tu saya nak maklumat tentang artis yang dia uruskan sekarang, Amir Azfar,” minta Ikram lagi. Cheryl terus mengeluarkan sebuah fail merah jambu yang dihiasi dengan pelbagai kertas warna. Gambar Amir sedang tersenyum dengan pose yang menarik terpampang di kulit muka fail tersebut. Ikram menjeling Cheryl yang tersenyum kambing.

“Fanatik jugak awak dengan budak Amir ni.”

“Tak delah, bos. Nak buat macam mana. Naluri wanita. Muka dia dahlah jambu, suara macho pulak tu. Perempuan mana yang tahan…”

“Tak pelah. Sekurang-kurangnya saya ada maklumat lengkap tentang Amir Azfar.”

“Tapi kan, bos, dalam ramai-ramai artis, kenapa Amir jugak yang dia nak tipu?”

“Sebab Amir kan terlalu muda dan terlalu popular. Itu modus operandi Erwin. Dia perlukan artis setahun jagung supaya senang dia tipu duit diorang.”

“Kesian Amir. Kita kena tangkap Erwin tu bos.”

“Masalahnya Cheryl, kita tak ada bukti. Awak sendiri yang cakap Erwin tu licik. Dia boleh cover kerja jahat dia dengan wang dab pengaruh. Erwin mesti kenal setiap orang yang rapat dengan Amir. Kita kena cari orang yang rapat dengan Amir dan pada masa yang sama Erwin tak kenal orang tu.”

“Cakap pasal Amir, tadi say abaca dalam surat khabar dia kena tangkap basah. Kesian Amir. Saya tak percaya dia buat macam tu. Sebelum ni dia tak ada skandal dengan sesiapa pun,” kata Cheryl. Ikram dapat mengesan sesuatu.

“Itu tandanya Erwin nak cari mangsa baru. Kita kena bertindak cepat, kalau tidak kerjaya Amir sebagai penyanyi aka terkubur selamanya. Apa jadi dengan diorang?” Tanya Ikram ingin tahu.

“Diorang dikahwinkan tanpa bantahan. Oh, baru saya faham. Kalau Amir kena tangkap basah, peminat dia akan pandang serong pada Amir. Lagi pun, dia kan dah jadi suami orang, takkanlah peminat perempuan terhegeh-hegeh nak kejar dia lagi kan?”

“Pandai pun Cheryl. Tau takpe. Kalau macam tu saya nak nombor telefon isteri Amir, boleh?” Tanya Ikram.

“Ala bos ni, macam tak kenal saya pulak. Ini Cheryllah, lebih hebat dari wartawan tau.”

No comments: