Sunday, March 6

CINTA UNTUK BINTANG (POST KEENAM)

“Huargh… ngantuknya! Lebih baik masuk tidur,” Amir menggumam sendirian. Televisyen yang masih terpasang ditutp dan ruang tamu digelapkan. Apabila pintu bilik dibuka, Ila sudah nyenyak tidur di atas tilam empuk milik Amir. Sebiji bantal peluk diletak betul-betul di tengah katil. Ila tidur di sebelah kiri bantal peluk tersebut. Amir terus membaringkan diri di sebelah kanan katil. Hatinya tak habis-habis menympah-seranahkan Ila. Amir cuba-cuba mengusik Ila dengan meletakkan tangan kanannya ke muka Ila sambil matanya tertutup rapat. Ila menolak tangan tersebut dan menyiku bantal peluk itu beberapa kali. Ia betul-betul mengenai hidung mancung Amir. Amir bertambah geram, dia pukul telinga dengan bantal sebelum sambung tidur. Ila tidak menunjukkan apa-apa reaksi. Amir angkat muka. Ila tiada di tempatnya. Rupa-rupanya Ila beralih tidur di sofa panjang yang ada dalam bilik itu tanpa bantal atau selimut. Suhu penyaman udara yang agak sejuk itu membuat Ila merapatkan lutut ke dadanya. Amir tersenyum puas lalu tertidur.

Seminggu berlalu, Puan Anita semakin rapat dengan Ila. Amir berasa disishkan dan cemburu melihat kemesraan Ila dan ibunya. Jadi, dia akan ke studio untuk berlatih menyanyikan lagu terbarunya. Itu membuatkan Ila dan Puan Anita lebih akrab.

Petang itu, Puan Anita ke kedai runcit. Ila berseorangan di rumah. Jadi kesempatan yang ada digunakan untuk mengemas rumah. MP3 dipasang dan mulut Ila terkumat-kamit mengikut lirik lagu yang didengarnya. Ngauman Mini Cooper Amir tak didengar langsung. Sewaktu Amir keluar dari kereta dia mendengar suara sumbang. Dia bukan tertarik kepada suara tersebut, tetapi kepada bait-bait kata yang diucap.

Siapa aku di masa depan?

Soalan itu masih tinggal soalan,

Dan bila masanya tiba,

Ku harap saat kemuncak hidup ini

akan ada kamu

selalu ada kamu

Itu lagu yang menaikkan nama Amir sehingga luar biasa popular. Dia tak sangka yang Ila tahu lagu tu. Di pintu, dia melihat Ila sedang mengemas ruang tamu sambil setiap langkahnya mengikut rentak lagu. Amir hanya berdiri di sana. Sehinggalah Ila membersihkan bingkai gambar, dia terlihat kelibat Amir di cermin bingkai terbabit. Dia terkejut lantas menoleh ke arah Amir. Ila menjelaskan.

“MP3 ni saya beli pada hari pertama saya di Singapura. Kebetulan lagu ni memang dah ada dalam ni. Saya dengar je, saya tak tahu apa-apa pun. Kalau awak tak suka saya boleh buang. Lagipun ni bukan lagu yang saya suka. Saya suka dengar lagu ni,” Ila menekan butang MP3 beberapa kali.

“Ha… Ni dia. ‘Cinta Terakhir’,” kata Ila lalu pergi ke dapur, meninggalkan Amir berseorangan di ruang tamu.

‘Tak tanya pun,’ Amir berbisik sendirian.

No comments: