Friday, March 4

CINTA UNTUK BINTANG (POST KEEMPAT)

‘Apalah malang nasib aku. Job aku dah lah kurang. Terpaksa kahwin dengan minah ni lagi. Campur dengan berita ni tersebar satu Singapura. Makin kuranglah job aku. Erwin pun satu, bila aku nak lawan, dia cakap just go with the flow. Ada banyak bukti kukuh. Lebih baik ikut je daripada menambahkan malu yang ada. Hai, kalau macam ni lingkuplah karier aku tak lama lagi,’ gumam hati Amir. Semalam setelah diijabkabulkan Amir terus menempah satu lagi bilik untuk Ila. Kini mereka dalam perjalanan ke rumah Puan Anita, ibu Amir. Semakin mereka hampir dengan rumah banglo dua tingkat berwarna biru langit itu, kelibat Puan Anita semakin jelas kelihatan. Sebaik sahaja kereta Mini Cooper emas metalik Amir memasuki garaj, Amir bersuara,

“Biar saya jumpa mak saya dulu. Awak jangan turun lagi.”

Ila hanya akur dan melihat Amir menuju ke arah perempuan berusia 40-an. Pandangannya kini tertumpa pada halaman rumah tersebut. Penuh dengan tumbuh-tumbuhan yang belum pernah Ila lihat seumur hidupnya. Mungkin herba atau tumbuhan yang hampir pupus. Telinganya mendengar lagu-lagu yang tersimpan kemas dalam MP3-nya. Namun begitu dia masih mendengar suara teriakan Puan Anita.

“Anak tak guna! Buat apa kau datang sini, hah! Lepas kau dah malukan aku, baru kau nak balik!” Tangan Puan Anita diangkat tinggi. Amir bagaikan seorang pesalah bersedia menerima hukuman.

“Nanti!” Jeritan Ila membantutkan niat Puan Anita. “Mak cik dengar penjelasan saya dulu. Kami diperangkap,” kata Ila lagi.

“Ha’ah, memang! Kau yang perangkap anak aku kan? Dasar perempuan jalang!” Herdikan Puan Anita hampir melemahkan jiwa Ila tetapi dia tahu bukti kebenaran kepada kata-katanya ada pada diri Ila sendiri. Dia harus tunjukkan bukti itu sebelum keadaan jadi di luar kawalan.

“Mak cik, saya bukan orang Singapura. Saya orang Malaysia. Kalau tak percaya, ini buktinya,” Ila menunjukkan Mykadnya. Kata Ila lagi, “Ini kali pertama saya datang ke Singapura dan ini buktinya,” dia menunjukkan pasportnya kepada Puan Anita. “Dan Amir, berapa kali awak seberang Tembok Johor?” Tanya Ila.

“Tak pernah langsung,” kata Amir.

“Jadi ini membuktikan yang kami diperangkap,” kata-kata Ila membuat Puan Anita diam dalam sebak. Tiba-tiba dia memeluk Ila sambil menangis teresak-esak.

“Maafkan mak cik, nak. Mak cik tinggal sorang-sorang je kat rumah. Kadang-kadang pergi rumah jiran sebelah. Lepas cerita tu tersebar, mak cik malu nak keluar rumah. Mak cik sedih,” kata Puan Anita.

“Tapi Amir kan dah balik,” kata Ila. Puan Anita mengesat air mata yang masih bersisa.

“Ya Allah, dah lama sangat kita duduk kat luar ni. Marilah masuk, apa nama isteri kau ni, Amir?” Puan Anita hampir terlupa bertanya nama.

“Ila, mak cik. Ayu Suhaila.”

“Jangan panggil mak cik. Panggil mama.”

“Baik, mama.”

“Amir, angkat beg tu. Kesian menantu mama. Mesti penat kan?”

“Takpelah, mama. Biar Ila angkat beg dulu.”

“Jangan, beg tu berat. Biar orang lelaki je yang buat kerja-kerja macam tu. Ila masuk dengan mama dulu ya?” Pinta Puan Anita. Ila hanya mengangkat bahu kepada Amir. Amir mula mencebik. ‘Mentang-mentanglah kau berjaya pujuk mak aku. Eksyenlah tu.’ Hati Amir mulai geram. ‘Tapi bijak juga dia tu. Siap ada bukti lagi. Macam lawyer… Eh, kenapa dengan aku ni? Puji dia pulak.’ Hati Amir terus berbicara.

No comments: