Thursday, March 3

CINTA UNTUK BINTANG (POST KETIGA)

Amir membuka mata. Terkebil-kebil dia melihat bilik hotelnya. Walaupun masih mamai, dia cuba untuk berdiri. Jam menunjukkan sudah pukul dua belas tengah hari. Amir perasan baju yang dipakai untuk persembahan pagi tadi masih belum ditukar. Lantas dia ke bilik air untuk menyegarkan badan. Tanpa Amir sedari seorang gadis sedang lena di di kerusi panjang berdekatan katilnya. Kedudukan kerusi yang membelakangi katil membuatkan sesiapa sahaja tidak akan perasan akan kewujudan seseorang di situ.

Bunyi air yang mencurah-curah membuat Ila terjaga. Dia memandang sekeliling. ‘Eh, bukan ke tadi aku ada dalam kereta? Macam mana boleh ada dalam bilik ni?’ Hati Ila berbicara. Bunyi air semakin perlahan dan terus senyap diganti dengan suara senandung dari arah yang sama. Tiba-tiba….

kedua-dua jeritan bertemu dan dan membentuk gema yang luar biasa hebatnya. Amir menutup pintu bilia air semula. Ila pula menutup mata. Seorang lelaki yang hany bertuala membuatnya terkejut.

“Macam mana awak boleh masuk bilik saya?” Tanya Amir.

“Saya tak tahu.”

“Siapa yang suruh awak datang sini?”

“Saya tak tahu.”

“Awak ni hilang ingatan ke? Dari tadi cakap tak tahu je,” Amir jengkel. Ayat itu membuat Ila panas. Mahu saja dia menendang pintu bilik air dan menjerut leher sesiapa yang ada di dalamnya.

“Dah saya memang tak tahu. Nak cakap apa lagi?” Tanya Ila. Tapi dia tak perlukan jawapan. Amir keluar dari bilik air. Keadaan dirinya tidak dipedulikan. Dia meluru ke hadapan Ila yang masih duduk di kerusi panjang.

“Awak tahu tak saya siapa?” Amir merenung tajam ke wajah polos Ila.

“Tak.”

“Saya Amir Azfar. Penyanyi tersohor Singapura. Takkan awak tak kenal.”

“Huh, tersohorlah konon! Untuk pengetahuan awak, memang saya tak kenal nama yang awak sebut tu sebab saya orang Malaysia dan tak ingin nak kenal kalau macam ni perangai artis-artis Singapura,” kata Ila. Amir menuju ke pintu keluar. Ila membuntuti Amir dari belakang sambil berkata,

“Awak bukannya popular macam Taufik Batisah atau Imran Ajmain di Malaysia. Jadi jangan nak perasan!”

“Kalau macam tu awak boleh keluar sekarang sebab bilik ni atas nama saya,” kata Amir sambil membuka pintu. Tapi Ila masih tercegat di situ. Amir yang berada di balik pintu merasakan seperti ada yang tak kena. Ila menjuihkan bibirnya ke luar. Amir bergerak ke depan dan terkejut melihat lima orang lelaki bersongkok dan berkopiah bersama empat orang wartawan yang tak putus-putus melimpahkan cahaya yang menyilaukan mata mereka berdua di luar bilik hotel.

“Assalamualaikum,” kata lelaki bersongkok serentak.

No comments: