Sunday, March 10

Lajijan Lajak

little-girl-smiling

“Bila dah berjanji kita kena tunaikan.”

Kerana satu ayat yang pernah aku tuturkan padanya, kini aku berada di sini. Pusat membeli-belah ini gamat dengan orang ramai. Menurut laman sosial yang boleh dipercayai, suspek berada di sini. Suspek dibayar untuk menghiburkan pengunjung membeli-belah di hari Ahad yang cerah ini. Tapi aku tak nampak lagi hidung mahupun spek hitam suspek.

“Thedapkan suala Tia,” gelagat kanak-kanak perempuan tujuh tahun itu aku rakamkan dalam DSLR.

“Sedap sangat. Tapi bukan lirik lagu tu lain ke? Macam jauh sangat larinya,” selorohku.

“Lilik athal lagu ni kan untuk pelempuan, nanti olang ingat Tia nak beshinta dengan pelempuan. Lagi pun thebenanya, Tia nak olang tu denga Tia nyanyi lagu ni,” malu-malu Tia menjawab.

“Eh, kecik-kecik dah menggatal.”Gelak Tia penawar luka hati aku.

Memoriku terganggu dengan tepukan gemuruh dari penonton. Bukan persembahan suspek. Dari belakang sound system aku terdengar penjaga sound system itu berbicara dengan seseorang di telefon.

“Baby, sayang tengah kerja ni.... Mana ada sayang tengah mengorat.... Nanti lepas habis je event ni sayang bawak baby pergi Sunway Pyramid... Ya, sayang. Jangan risau... Love you too...”

Nilah masalahnya kalau tak percaya kat couple sendiri. Macam manalah kalau diorang dah kahwin nanti. Mesti haru Facebook dengan Twitter diorang.

Hari itu aku dapat kesan sugul Tia. Tia asyik diam. Taman permainan yang penuh dengan kanak-kanak riang itu takkan meriah untukku andainya tawa Tia tidak menjadi irama telinga aku.

“Kenapa ni Tia? Senyap semacam je.”

“Tak ada apalah. Tia masham biatha je.”

“Macam biasa Tia hari ni lain sangat dari macam biasa Tia hari-hari,” muka sepuluh sen aku buat Tia senyum hambar. Dan Tia masih senyap.

“Chik, janji tu apa?” Tiba-tiba soalan tu muncul dari mulut mungil Tia.

“Janji? Hmm, janji tu kalau ada orang mintak kita buat sesuatu dan kita setuju, kalau campur dengan perkataan ‘janji’, kita kena buat apa yang orang tu mintak sampai selesai,” aku tak hafal Kamus Dewan, jadi aku rasa itu penerangan aku yang terbaik.

“Walaupun olang tu mintak kita buat benda pelik?”

“Bila dah berjanji kita kenalah tunaikan.”

“Kalau Tia mintak Chik janji tolong Tia boleh?” Ayat Tia hari ni buat aku rasa lain macam.

“Boleh. Tolong apa, Tia?”

“Ingat tak Tia ada nyanyi thatu lagu?”

“Ingat...” Eh, takkanlah. Aku bundarkan mata pada Tia. Tia anggukkan kepala sambil tersenyum kambing comel kepadaku. “Tia serius?”

“Yela... Tia tak main-main ni.”

“Ok. Nanti Chik prepare lagu tu, masuk dalam cd bagi pada dia, okey?”

“Tak nak.” Gelengan kepala Tia menambahkan pelik aku. Apa kena dengan Tia hari ni? “Tia nak kalau boleh dia denga on de shpot path tu ada lamai olang. Ha, ha. Tak boleh ngelat. Kata dah janji nak tolong Tia kan?”

Aku pulak yang terkena ni.

Hampir kesemua penonton menyeru nama suspek. Itu que aku. Tukang jaga sound system aku hampiri.

“Abang,” aku panggil tukang jaga sound system.

“Ada apa, dik?”

“Tadi ada sorang akak ni, dia cari abang. Dia marah sangat sampai saya tak faham apa yang dia cakap.”

“Dah tu, apa kaitan dengan aku?” Amboi tukang jaga sound system ni. Takpe, banyak tekanan.

“Akak tu cakap kalau abang tak bawak dia pergi Sunway Pyramid sekarang, dia nak naik atas pentas, umumkan yang korang clash.” Ayat gebang aku membuatkan dia berpaling padaku.

“Mana akak tu sekarang?” Tau pulak tukang jaga sound system ni gelabah.

“Last saya nampak akak tu kat sana. Tapi akak tu kan ada kaki.” Senyumanku telah pun aku isi dengan sinis yang sangat padat. Tanpa banyak kata, tukang jaga sound system berlari meninggalkan sound systemnya. Peluang aku...

Dengan satu laptop untuk mengawal background music pusat membeli-belah hari itu ditinggalkan terbuka, aku sambungkan pendrive-ku ke laptop tersebut. Dengan beberapa sentuhan magik dari jariku, maka berkumandanglah suara Tia yang membingungkan suspek dan mereka yang mendengar. Sebelum aku ditangkap, aku beredar dari sound system ke tingkat satu pusat membeli-belah itu dengan tenangnya.

Hari itu seperti biasa aku ke taman permainan bertemu Tia. Tapi Tia tak muncul. Aku menanti di bangku yang sama aku selalu berborak dengan Tia.

Seraut wajah asing menyapa mataku. Wajah sedih seorang ibu, tanggapan pertamaku mungkin anaknya hilang. Tapi ibu ini terlalu tenang untuk anak yang baru hilang.

“Ini Chik yang selalu jumpa Tia ke?”

“Ya saya. Mak cik ni siapa?”

“Saya mak Tia. Tia tak dapat datang hari ni.”

“Kenapa mak cik? Tia tak sihat ke?” Aku tak pasti kenapa tapi soalan aku mengundang air mata di wajah itu. Mak Tia terduduk di bangku dengan sedu sedan. Aku menanti sedannya reda.

“Tia dah meninggal.” Aku seperti merasakan ada kilat memanah jantung, menikam hati aku mendengar khabaran itu.

“Kami kesan penyakit ni bila pelat Tia tak pernah berubah. Doktor pun kata umur dia tak panjang. Kami tak cakap apa-apa pada dia, tapi dia macam tahu yang dia tak akan lama dengan kami. Hari tu, Tia gembira sangat bila kami cakap nak bawak dia balik kampung. Dia gembira sampai, sampai... Mungkin mak cik tak patut bagi dia ketawa,” makin ku dengar luahan hati mak Tia, makin murah air mata aku. Aku dapat merasakan satu kawah telah terbentuk di hati aku dengan sakit yang sangat dalam.

“Tia ada cakap pada mak cik kamu ada berjanji dengan Tia. Dia gembira sangat bila kamu setuju nak tunaikan janji dia. Tapi dia tak cakap apa yang kamu dah janjikan pada Tia.”

Dengan itu aku terus bergerak pulang dengan azam memperdengarkan nyanyian Tia pada suspek.

Lajijan,

Kali petama,

Tepandang wajah,

Tepegun aku dan tepethona,

Dengan thenyuman dan lilikanmu,

Membuat aku telah jatuh shinta,

Lajijan,

Mungkinkah dikau,

Inthan yang ku shari dalam jagaku,

Thelalu tebayang, temimpi-mimpi,

Hingga tebawa dalam lenaku.

Andainya dilimu thudi menelimaku

Kan ku mahkotakanmu

Laja lawak di hatiku

Walaupun bejuta lintangan yang melanda

Akanku kobankannya

Untuk memilikimu

Kau Lajijan,

Thetinggi gunung halapan

Bukalah pintu hatimu

Untuk shinta ini

Bia bekulun lama dikau ku nantikan

Themoga impian ini kan menjadi nyata

Bethamamu Lajijan

Air mataku jatuh lagi. Suara gembiranya mendendangkan lagu ini masih terngiang di telingaku. Aku tak patut naik tingkat satu. Sepatutnya aku keluar je dari sini.

“Lagu ni untuk ko lah, Zizan. Kalau pendengaran aku betullah,” aku dengar suara teman suspek atas pentas itu menggegarkan pusat membeli-belah. Aku tak tahu apa reaksi suspek. Yang aku dengar hanya gelak tawa Tia di sekelilingku. Mata aku dapat menangkap bayangan tukang jaga sound system yang kelam-kabut meneutralkan kembali kekalutan yang aku mulakan saat aku melangkah keluar dari pusat membeli-belah dengan laju.

“Bila dah berjanji kita kena tunaikan.”

No comments: